Pravidelně chodím do nemocnice. Zapsali mě tam bez titulu. Sestře jsem říkala, že mám titul Mgr. a ukazovala jsem jí občanku. kde mám titul zapsaný. Ona říkala, že mi ho napíše, napsala ho jen ale na papírovou kartu, nikoli do systému. Všechny zprávy tedy dostávám bez titulu. Při jedné z dalších návštěv jsem říkala sestře v kartotéce, aby mi zapsala titul do systému.
Ona mi říkala, že bez obav a že to je v pohodě, že mi ho tam opravdu do systému zapsala a že ať se nebojím, budu mít již všechny zprávy s titulem. Minulý týden jsem byla opět na vyšetření a na dvou místech, tudíž mám dvě zprávy opět bez titulu. Možná ho někdo vymazal, nevím. Titul si píšu pouze na úřadech a u lékaře, protože oni se honosí titulem, tak jsem si řekla, že ho také u nich budu užívat. Na všechny listiny /souhlas s operací, apod. / jsem se sama s titulem zapsala. Odezva žádná. Dokonce když jsem chtěla výpis ze zdravotní dokumentace, tak jsem se podepsala na žádost s titulem, výpis přišel opět bez titulu. Už nevím, jak mám postupovat, studovala jsem pětileté studium na Univerzitě Karlově. Samozřejmě mi jde v první řadě o zdraví a ne o titul, ale už mi jde spíš o princip. Prosím, jak mám postupovat? Pak mám ještě jeden dotaz. Vyhodila jsem si koleno /luxace čéšky/. V nemocnici říkali, že jsou to poraněné vazy a že musím být trpělivá a další kontrola již na středisku. Tam jsem tedy šla. Lékař se na nohu ani nepodíval, neměla jsem si sundávat ani ortézu. Pak mi začal říkat, že v tom jistě mám artrózu a že tam pravidelně budu docházet na injekce, které stojí 3.000 Kč. Do zprávy napsal, že dle popisu RTG mám artrózu 2. stupně! Prosím, na žádném RTG jsem nebyla!!! Bylo 18.30 hod. a žádný RTG již nefungoval. Vymyslel si to, vymyslel si i diagnózu. Už jsem se rozhodla, že mu to zavolám, jak k té dg. přišel. Děkuji Vám moc za zpětnou vazbu a přeji hodně zdaru ve Vaší práci. Zina.
Odpověď:
Na dotazy odpovím ve Vámi zvoleném pořadí:
1/ Ne/uvádění titulu ve zdravotnické dokumentaci:
Dle § 53/2 písm. a) zákona o zdravotních službách musí zdravotnická dokumentace obsahovat:
"identifikační údaje pacienta, kterými jsou jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození, rodné číslo, je-li přiděleno, číslo pojištěnce veřejného zdravotního pojištění, není-li tímto číslem rodné číslo pacienta, adresu místa trvalého pobytu na území České republiky, jde-li o cizince místo hlášeného pobytu na území České republiky a v případě osoby bez trvalého pobytu na území České republiky adresu bydliště mimo území České republiky"
Dle § 1/1 písm. b) vyhlášky o zdravotnické dokumentaci pak musí zdravotnická dokumentace obsahovat identifikační a kontaktní údaje pacienta, kterými jsou:
- jméno, popřípadě jména, příjmení pacienta,
- datum narození, rodné číslo, je-li přiděleno, číslo pojištěnce veřejného zdravotního pojištění, není-li tímto číslem rodné číslo pacienta, a kód zdravotní pojišťovny,
- adresa místa trvalého pobytu na území České republiky, jde-li o cizince, místo hlášeného pobytu na území České republiky, a v případě osoby bez trvalého pobytu na území České republiky adresa bydliště mimo území České republiky,
- korespondenční adresa, pokud není totožná s adresou podle bodu 3, a pokud je pacientem sdělena,
- telefonní číslo, adresa elektronické pošty, případně další kontaktní údaje, pokud jsou pacientem sděleny,
- jedinečný resortní identifikátor pacienta přidělený pacientovi Ústavem zdravotnických informací a statistiky České republiky.
Je tedy zjevné, že pacientův titul není povinnou náležitostí zdravotnické dokumentace. Tím, že poskytovatel zdravotních služeb opakovaně nezapisuje Váš titul do ambulantních zpráv (či jiných částí zdravotnické dokumentace) proto neporušuje žádnou svou právní povinnost. Je nicméně pravdou, že drtivá většina poskytovatelů zdravotních služeb tituly pacientů do zdravotnické dokumentace zapisuje, a to jako projev elementární úcty k pacientovi.
Bylo-li Vám poskytovatelem zdravotních služeb opakovaně přislíbeno, že Váš titul se ve zdravotnické dokumentaci začne objevovat, přičemž se tak nestalo, můžete si na tuto ignoraci stěžovat, a to postupem dle § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Tuto stížnost je vhodné podat písemně, a to přímo tomu poskytovateli zdravotních služeb, na jehož postup si budete stěžovat. Nebudete-li s vyřízením stížnosti spokojena, budete se moci "odvolat" k místně příslušnému krajskému úřadu.
2/ Neprovedené RTG vyšetření:
Pakliže lékař uvedl ve zdravotnické dokumentaci nesprávné/nepravdivé údaje, můžete se domáhat provedení opravy. Toto právo každého pacienta je zakotveno v § 54/4 zákona o zdravotních službách, dle něhož platí, že:
"Opravy zápisů ve zdravotnické dokumentaci se provádí novým zápisem. Zápis se opatří uvedením data opravy a dalšími náležitostmi podle odstavce 3. Původní zápis musí zůstat čitelný. V doplnění nebo opravě zápisu ve zdravotnické dokumentaci na žádost pacienta se uvede datum a čas provedení zápisu a poznámka, že jde o opravu nebo doplnění na žádost pacienta; zápis se opatří podpisem pacienta a zdravotnického pracovníka, který jej provedl."
Zároveň můžete kontaktovat svou zdravotní pojišťovnu a informovat jí, že pokud lékař vykázal v tomto případě RTG vyšetření, jedná se o nepravdivý údaj (a tedy snahu získat od zdravotní pojišťovny úhradu za neposkytnutou zdravotní péči).
_____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 372/2011 Sb. , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
vyhláška č. 98/2012 Sb. , o zdravotnické dokumentaci
Komentáře vytvořeny pomocí CComment