Mám s nájemcem mého bytu od 11/2023 podepsánu nájemní smlouvu. Ta definuje výši platbu nájmu a datum platbu nájmu. Nájemník často nedodržuje termín splatnosti a dokonce posílá nájem o 1.000 Kč nižší. Platí ujednání ve smlouvě?
"4.4. V případě, že nájemce bude v prodlení s úhradou dle odstavce 4.1. a 4.2. a případných nedoplatků vyúčtovaných dle odstavce 4.3. této smlouvy, sjednávají účastníci této smlouvy, že pro tento případ je nájemce povinen zaplatit pronajímateli částku 4.000 Kč za každé jen započaté období 30-ti po sobě jdoucích kalendářních dnů, ve kterých trvá prodlení nájemce s úhradou shora vymezených peněžitých povinností a závazků nájemce či jakékoliv jejich části, a to jako tímto sjednanou paušální náhradu škody vzniklé pronajímateli vynakládání časových a věcných nákladů na právní zajištění z toho plynoucí pohledávky pronajímatele s tím, že výši takovýchto nákladů ani jejich vynaložení není pronajímatel povinen nájemci specifikovat ani prokazovat. Tímto ujednáním není dotčeno právo pronajímatele na úhradu nedoplatku, právo na zaplacení zákonného poplatku či úroku z prodlení, ani právo na náhradu škody způsobené porušením této smluvní povinnosti až do její skutečné výše."
Nebo platí jen poměrná část z té pokuty?
Děkuji velice.
Měla bych dotaz ohledně nájemní smlouvy a rady co teď můžeme dělat a jaké máme možnosti. Jde o to, že bydlíme jako nájemci už spoustu let v areálu výzkumného ústavu, řádně platíme nájem i všechny poplatky. Vždy jsme měli smlouvu na dobu určitou a to má rok, což jsme teď zjistili, že také není v pořádku, že se nesmí dlouhodobě prodlužovat smlouva pouze na rok. No teď jde o to, že v ústavu se zjistili šílené interní problémy, jak asi s penězi, tak i více jiných závažných problémů. Vedení, od kterého nám bylo slibováno, že nová smlouva bude na tři roky, bylo odvoláno. Po této kauze zatím stále žádnou smlouvu nemáme a od 1/2025 jsme bez smlouvy, což je více nájemníků. Podotýkám, že nájemné platíme dál. Moje otázka zní, co teď můžeme dělat, jak přinutit ústav, aby nám smlouvu prodloužil? A jaké jsou možnosti nebo co podniknout v případě, že tedy nemáme nájemní smlouvu a bydlíme dál? Děkuji.
Družstevní byt ve vlastnictví manželů - převod bytu na syna. Je to možné? Jak to lze provést?
Nový předseda SVJ, je v tuto chvíli současně majitelem své firmy, která pro stejné SVJ provádí účetnictví. Chci se proto zeptat, jestli je tento stav ve střetu zájmů. Po zvolení nového předsedu se navýšily roční náklady na účetnictví a odměny členů statutárního orgánu cca 400.000 Kč, což mi přijde přinejmenším podivné. Existuje právní úprava, která zkoumá výši odměn statutárního orgánu? IČO SVJ: 26911299. S pozdravem, majitel bytové jednotky v domě SVJ
Jedná se o instalaci, údržbu a provoz schodišťové sedačky čili schodišťového výtahu (dále jen "výtahu") v domě vlastníků jednotek. "Výtah" by využívala výhradně jedna osoba bydlící v jedné z jednotek ve druhém patře domu (celkem pět pater plus suterén). Na pořízení "výtahu" má tato osoba vzhledem ke svému zdravotnímu stavu možnost nárokovat finanční příspěvek od Ministerstva práce a sociálních věcí. Jednou z náležitostí žádosti o tento příspěvek je "souhlas vlastníka nemovitosti s provedením instalace tohoto zařízení a jeho provozem". Může o tomto souhlasu rozhodnout shromáždění vlastníků jednotek nějakou kvalifikovanou většinou? Nebo musí souhlasit všichni vlastníci jednotek v domě? Pro úplnost podotýkám, že dům je dílčí součástí rohového dvojdomu (2 separátní vchody) s jedním společenstvím vlastníků. Museli by případně souhlasit s instalací všichni vlastníci jednotek dvojdomu, tedy i ti z ze sousedního dílčího domu, kteří by instalací nebyli vůbec dotčeni? Musela by proběhnout změna prohlášení vlastníka? V tomto případě snad proboha ne! Bude rozhodnutí o provádění údržby, nákladů na ni a na provoz v kompetenci shromáždění vlastníků i bez změny prohlášení vlastníka? Doufám že ano - že se společenství může ujmout zodpovědnosti za údržbu s tím, že veškeré náklady s tímto a s provozem půjdou za výhradním uživatelem "výtahu".
Jsem vlastníkem bytové jednotky (dle z. č.72/1994 Sb. - zrušeno z. č. 89/2012 Sb.), ve které chci vyměnit starý plynový kotel za nový, kondenzační plynový kotel, u kterého je potřeba nové vyvložkování komínu - spalinová cesta tvoří technologický celek s kondenzačním kotlem, bez které nemůže být kotel provozován. V Prohlášení vlastníka z 10.1.1998 nejsou ve společných částech domu uvedeny komíny. Domnívám se, že komíny byly i tehdy společnou částí domu a to s ohledem na vymezení pojmů v § 2 písm. e) v té době platném znění z. č. 72/1994 Sb. V současnosti jsou komíny definovány jako společné části domu v § 5 odst. 1 písm. c) nařízení vlády 366/2013 Sb.
Myslím, že komín je společnou částí bytového domu a spadá do správy společenství. Je nutné k vyvložkování komínu rozhodnutí shromáždění SVJ - tzn. svolat shromáždění k projednání a hlasování, jak postupovat, když záměr nebude schválen? Nebo je možné písemně oznámit společenství, že bude provedeno nové vyvložkování komínu odbornou firmou včetně revize a to na náklady vlastníka bytové jednotky, protože se jedná o spalinovou cestu kondenzačního plynového kotle? Děkuji za vyřízení.
Naše SVJ má 12 bytových jednotek a 3 nebytové prostory - garáže. Každý vlastník jednotky má jiný počet hlasů v závislosti na ploše bytu a garáže. Celkem tedy je 584 hlasů. V současné době plánujeme uskutečnit rekonstrukci resp. revitalizaci zateplením objektu. Je svoláno shromáždění vlastníků na kterém chceme hlasovat o odsouhlasení zateplení a jeho financování. Ve stanovách SVJ máme uvedeno: K přijetí usnesení o změně účelu užívání stavby a o změně stavby je zapotřebí souhlasu všech členů společenství, pokud není dále uvedeno jinak. Jde-li o stavební úpravy spočívající v modernizaci, rekonstrukci a opravách společných částí domu, jimiž se nemění vnitřní uspořádání domu a zároveň velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu, postačuje souhlas nejméně tříčtvrtinové většiny všech členů společenství. Otázka zní: Zda z uvedených stanov je zřejmé, že je nutné mít tedy 3/4 vlastníků členů SVJ jednotek nebo je nutné mít mít 3/4 z počtu hlasů členů - tedy z počtu 584 hlasů. Jak tedy dále postupovat v případě, že se nesejdou všichni členové SVJ. Z jakého počtu se tedy bude při hlasování vycházet?
Ve stručnosti a snad srozumitelně se pokusím popsat svoji situaci a na závěr formulovat dotaz. Informace mohu případně na požádání upřesnit a doplnit. Popis situace: Před cca 10 lety (2015) jsme se ústně dohodli se známým na užívání 2,3 hektaru mých pozemků (zahrada, ovocný sad, orná půda a trvalý travní porost) a zemědělské techniky. Dohodnuté finance - na daň, pojistky a ani nájem mi dosud nezaplatil. Jeho ovce vypuštěné do zahrad zničily všechny stromy a keře na pozemcích (300 topolů a 42 jasanů, lísky a smrk), snímky níže přikládám. Většinu strojů mi po více jak půlročním upozorňování vloni v červenci vrátil (traktor Zetor 7011 měl totálně zničené pneumatiky, technické průkazy k traktoru a vleku mi dosud nevrátil. Dále dosud nevrátil secí stroj se zapojením ke stroji. Uživatel mých pozemků přitom za svoje pozemky od jiného zemědělce dostává cca 5.800 Kč za hektar ročně. Otázka: Jak mu dát výpověď z užívání když neplatí dohodnuté a nemáme psanou pachtovní smlouvu, jak postupovat pro získání peněz za nájem, daně, pojistky strojů a způsobené škody (popř. odstranění škod)? Moc děkuji za Vaši odpověď. Krásné dny. JP.
Psal jsem Vám již dříve, ohledně rady k požadavku stavebního bytového družstva na zaplacení správního poplatku. Vaše odpověď byla pod ID 144680.
Dle informací, které jsem od Vás dostal, jsem sepsal odvolání, které zasílám v příloze a odeslal na stavební bytové družstvo, dnes (18.03.2025) (3.3.2025) jsem dostal odpověď, kterou také přikládám v příloze (Sdělení k žádosti o úpravu položek). Prosím o kontrolu tohoto dokumentu, který jsem obdržel, zda bytové družstvo jedná dle zákona a zda je pro mne nějaká možnost uspět v tomto směru? Děkuji za Vaši kontrolu dokumentu. Hezký den. Jan Švejkar.
Týká se výstavby výtahu v rohovém dvojdomě majícím jedno SVJ pouze pro jeden dílčí dům, přičemž výtah zde nikde nikdy nebyl. Výtah by využívali vlastníci jednotek jen z domu, ve kterém by byl instalován. Jak věc korektně řešit? Co by mělo obsahovat nové prohlášení vlastníka? Je schválení prohlášení vlastníka v kompetenci shromáždění (v případě uvedeném 1. příloze)? Otázka financování stavby? Kdo by uzavíral smlouvu o výstavbě? Otázky nákladů na následnou správu a běžný provoz výtahu? V odpovědi na dotaz prosím u uvedení odkazů na legislativu, případně s poznámkou, že nějakou dílčí věc mohou upravovat stanovy SVJ.