Odkoupila jsem si 1/4 nemovitosti, já měla 3/4 a 1/4 jsem odkoupila od bývalé spolumajitelky. V trámech se vyskytl tesařík krovový, dle firmy tam byl tak 10 let. Některé trámy se budou muset vyměnit, bude se jednat o velmi nákladnou opravu.
1) Lze dřevokazný hmyz tesaříka krovového považovat za skrytou vadu nemovitosti? A je vůbec šance, že bych byla u soudu úspěšná, když příbuzná neměla na půdu přístup, měly jsme totiž slovně dohodnuto, kdo co užívá a vzájemně si do "cizích" částí nechodili.
2) Dále dělám revizi elektřiny. Ta je v bytě po bývalé spolumajitelce špatně, třífázový proud je napojen na jednofázový elektroměr. Je toto skrytá vada nemovitosti? A mám nárok na úhradu celé revize týkající se tohoto bytu, nebo se to bude dělit dle podílů?
3) Je nutné mít pro reklamaci skryté vady nemovitosti soudní znalecké posudky nebo stačí vyjádření firmy a revizního elektrikáře (+ fotodokumentaci).
Velmi Vám děkuji za odpověď.
Ráda bych se informovala na možnosti, které mám v rámci práva jako zákazník autoservisu a jak postupovat při reklamaci. Dne 28.10.2024 bylo vozidlo předáno do příslušného servisu po náhlé poruše motoru s tím, že domluvený termín prohlídky vozu bude 4.11.2024. Ze strany servisu docházelo k neustálému oddalování opravy se slovy, že je čas přezouvání a že nemají dostatek personálu, atd. I v momentě, kdy se na vozidlo již podívali, byl termín dodání opraveného vozu stále prodlužován. Po opakovaném urgování bylo vozidlo po repasu motoru, který daný servis zaslal na opravu na své smluvní místo, předáno dne 28.01.2025. Zaplacená částka za opravu byla 77.609 Kč. Po převzetí vozu s ním bylo jezděno jeden den, poté bylo odstaveno kvůli cestě do zahraničí, po jejímž návratu bylo vozidlo opět jeden den jezděno, a během tohoto dne se objevila stejná porucha, jako před celkovou opravou vozu. Telefonicky jsem kontaktovala servis, vyžádali si příjezd na diagnostiku a vozidlo ten den již zpět vydáno nebylo, protože vykazovalo známky neznámé poruchy - dle slov servisu byla znovu stejná chybná část vozu odeslána na jejich smluvní pracoviště, kde opravu motoru prováděli již předtím. Opakované odevzdání vozu do opravy proběhlo dne 14.2.2025 a do dnešního dne (14.3.2025) jsem nebyla kontaktována o předběžné době dodání vozu, či s jakýmikoliv informacemi. Dne 14.2.2025 mi bylo servisem poskytnuto také náhradní vozidlo, které mohu po dočasnou dobu využívat. Zajímá mne, zda-li mám dle zákona kvůli délce a opakování opravy právo na vrácení ať už částečné nebo celkové sumy za opravu, případně kolik dní má servis na reopravu, jelikož bez vozidla jsem již prakticky od listopadu loňského roku, po jeho převzetí je znovu nepojízdné a provést opravu se servisu zjevně nedaří. Dále také, jakou záruku je servis povinen poskytnout na opravu vozu i v případě, že je do něj kvůli chybné opravě stále vraceno. Děkuji.
Koupil jsem ojetý vůz Renault a dovozce mi odmítá poskytnout údaje z elektronické servisní knihy s odůvodněním, že by porušil GDPR. Na námitku, že vůz je můj i ze servisní knihou, mi poskytl údaje od mé koupi vozu! Tzn. žádné. Potřebuji ověřit průběh servisní historie vozu atd. Výhružka právníkem nezabrala. Děkuji za radu a s pozdravem Martin Píša.
Chtěla bych poprosit o radu jaké mám právo na reklamaci v autoservisu. Auto přestalo startovat, občas to šlo občas ne, volala jsem do servisu auto elektrikář řekla problém, mohla jsem přijet hned ten den, tak jsem přijela, řekla problém a s tím že auto bude opravené do pátku odjela. Ve čtvrtek mi volal opravář že vyměnil startér za nový se zárukou a pro auto si můžeme přijet, cena 5.800 Kč na internetu jsem koukala kolik stojí výměna startéru a i s prací všude psali max 3.000. Říkala jsem to manželovi a pro auto jel on. Panu opraváři řekl co má na srdci, v autech se trochu vyzná a udělá ledasco sám, ale bohužel kvůli práci neměl na opravu čas a hlavně jsem chtěla nejdřív znát diagnostiku co teda přesně autu je, aby to popřípadě mohl sám opravit. To jsem nezjistila, bez jakéhokoli kontaktu, že třeba jo koukal jsem na to, startér je rozbitý, cena 5.800 v pohodě může být? Tak bych mu řekla ne nemůže, koupím si značkový levnější a vyměníme sami. Opravář se na nic neptal nic neřekl a automaticky vyměnil. Manžel tam jel a řekl mu slušně svůj názor, mechanik koktal jak blázen a nakonec oprava stála 5.000 Kč. Dobrý okradl nás, ale dobrý. Jenže problém byl v tom, že ráno jel manžel do práce a odpoledne už auto nenastartoval, po půl hodině teda chytlo, volal to mechanikovi a z toho vypadlo s koktáním, že teda na to ani nekoukal a prostě rovnou vyměnil startér. A auto máme přivézt po neděli. Tudíž vlastně nehledal chybu ani závadu, ale rovnou vyndal starý funkční a vyměnil za nový předražený. Manželovi to nedalo a o víkendu hledal, co by autu mohlo být. A našel zoxidovaný kabel z baterie na plusovém pólu, vyčistil, utáhl matky atd. a světe div se auto škrtá na první dobrou, problém byl zřejmě v zoxidovaném kabelu. Takže oprava za 5.000 k ničemu a my o 5.000 lehčí. A já se ptám co dělat, tohle jednání se mi prostě nelíbí. Nevím co s tím, tak tam dám předražený díl, lidi pořádně natáhnu a nazdar. Tak tohle teda ne. A já chci vědět jaké mám právo se bránit. S pozdravem Klímová.
Syn si koupil dodávku koncem 10/2024, prodávající uváděl bez závad. Jezdil s tím jen na ryby 2 měsíce o víkendech a vždy měl problém, nikdy nedojel bez závad. Tak po 2 měsících vozidlo kupujícímu dovezl zpět, ten mu to na kupní smlouvě potvrdil, syn mu dal plnou moc k převodu vozidla. Auto stálo 70.000 Kč. Prodávající od té doby nekomunikuje, peníze nevrátil, ani vozidlo nepřevedl. Co se s tím dá dělat? Děkuji za odpověď. Kubátová.
V rámci záruční doby bylo zjištěno, že kopaná studna má poslední dvě skruže skryté pod vodou popraskané na více místech včetně jejich vybočení mimo zámky, kdy i část betonové skruže chybí. Zhotovitel nabídl umístit dovnitř skruže o menším průměru, které by měly zamezit možností zborcení studny. Jedná se o podstatnou vadu díla a mohu odstoupit od smlouvy, když dojde ke zmenšení objemu vody k okamžitému čerpání o cca 1/3 kapacity studny a dále nebude možné do budoucna studnu prohloubit z důvodu zmenšení průměru z 1 m na cca 70 cm? S ohledem na pokles spodní vody jsem chtěl prohloubit studnu, což již nebude možné. Jako objednavatel studny bych si kopanou studnu s takovým omezením nikdy neobjednal. Kopaná studna by ztratila výhodu možnosti jejího pozdějšího prohloubení nehledě na snížený okamžité výtěžnosti širokoprofilové studny. Existuje nějaký přiléhavý judikát?
Chceme reklamovat vinylovou podlahu, resp. její položení. Cca před půl rokem nám firma položila podlahu, poté slíbila dodání přechodových lišt mezi pokoje. Zaplatili jsme 40.000 zálohu a dle nabídky mělo být poté doplaceno 23.000. Celou dobu jsme čekali na slíbené přechodové lišty mezi místnostmi. Do dnešní doby se po slíbení jejich dodávky, nikdo neozval. Tím pádem přisuzujeme tomuto naši reklamaci. Lamely podlahy se se rozjely od sebe, takže máme u některých lamel štěrbiny. Dále nesouhlasíme s navýšením celkové ceny oproti nabídce. Majitel se ozval včera (13.02.2025) (11.2.2025) s tím, že chce doplatit fakturu. Při kontrole jsem zjistila, že nám naúčtovali 1x tolik podlahové stěrky a o něco více podlahových lamel, než bylo v nabídce. Počítali jsme, že firma má zkušenosti a ví kolik materiálu spotřebuje a ne, že bude nabídka oproti finální ceně o dost vyšší. Velmi děkuji předem za vaši radu, jak toto řešit? Šťastná.
Do novostavby rodinného domu jsem koupil okna i s montáží od Dodavatele Well okna. Dva týdny po instalaci jsem objevil vady a tyto 11.11.2024 reklamoval. Jednalo se o vícenásobné vady na zasklení jednoho okna, některé jsem vyfotil a poslal Dodavateli. 15.11. dodavatel přeposlal vyjádření subdodavatele zasklení, že reklamaci neuznává. Nebyla dodržena norma posuzování kvality skel ČSN-EN-1279-1. Dodavatel oken žádné své vyjádření nepřipojil. Já jako zákazník normu neznám a nemohu ji aplikovat při hodnocení vady. Proto jsem vyjádřil nespokojenost s neuznáním reklamace a vyzval dodavatele, aby vyslal někoho zhodnotit vady na místě a toto několikrát urgoval, bez úspěchu. Dodavatel 20.11. poslal fakturu na doplacení zbývající částky, v poznámce byla věta o pozastávce 10.000 Kč kvůli reklamaci. Z této poznámky i z telefonátů s dodavatelem jsem pochopil, že výtku neuznání reklamace uznali a případ přezkoumají. Doplatil jsem cca 106.000 Kč, částku 50.000 Kč jsem dle §2108-89/2012 Sb. nedoplatil, dokud nebude reklamace vyřízena. Vycházel jsem z vlastního odhadu o ceně okna, (de)montáže a dopravy - svůj způsob výpočtu částky jsem Dodavateli sdělil.
Dodavatel nijak nereagoval, předpokládal jsem, že je vše v pořádku. 11.12.2024 uplynulo 30 dní na vyřízení reklamace. Dodavatele jsem opět vyzval k vyřešení reklamace a ke kompenzaci za prodlení, jinak využiji práva odstoupit od smlouvy kvůli nedodržení lhůty k reklamaci.
Odpověď dodavatele byla taková, že subdodavatel zasklení reklamaci neuznal, ale společně se dohodli, že sklo dodají začátkem roku 2025. Toto jsem pochopil, že reklamace byla nakonec uznána. Jejich vztahy mě nezajímají, já mám smlouvu jen s dodavatelem oken.
V lednu 2025 mi dodavatel oznámil termín výměny 13.1.2025 nebo 17.1.2025 Toto nebylo možné, protože od 13.11.2025 do 31.1.2025 probíhalo nahazování omítek a všechna okna byla zakrytá - výměna skla by nebyla možná. Informoval jsem Dodavatele s žádostí, ať se ozve začátkem února.
Odpovědí ze strany Dodavatele byl požadavek k doplacení částky 50,000Kč + úroky z prodlení a vyhrožování právníky.
Kontroval jsem, že vady na díle nejsou odstraněny a zaplatím až budu mít celé dílo dodané bez závad. Dodavatele jsem informoval, že budu vyžadovat naopak kompenzaci za termín mezi 12.12.2024 a 13.1.2025, od uplynutí lhůty na reklamaci po první nabídnutý termín. Reakce přišla - předžalobní výzva o doplacení částky i s úroky a vyjádření jednatele Dodavatele, že reklamace nikdy uznána nebyla a výměnu skla nabídli z vlastní vůle. Shrnu, s čím mám problém: Dodavatel odmítl poslat na místo svého zástupce, který by posoudil oprávněnost reklamace. Vycházeli pouze z fotografie, kterou odmítli kvůli formalitě (nedodržení normy) a vůbec se nezaobírali tím, zda by vada byla uznatelná, kdyby norma pro zkoumání vad dodržena byla. Z principu nelze vyfotit na průhledném skle vadu, aby toto odpovídalo normě, navíc jsem nepředpokládal, že budou při reklamaci vycházet pouze z mé fotky. Za mě Dodavatel nedostál svým povinnostem při vyřizování reklamace, protože
1) k posouzení vady použil pouze ilustrační a nevyhovující fotografii bez toho, aby reklamovaný výrobek viděl naživo.
2) nejdříve subdodavatel reklamaci neuznal, po námitce se Dodavatel tvářil, že ji uznal a po dalším měsíci opět říká, že neuznal -> Nemám žádný formální protokol o reklamaci, jen emailovou komunikaci.
Prosím o radu:
1) Pokud Dodavatel okno naživo neviděl a přesto reklamaci neuznal, postupoval v souladu se zákonem, nebo má povinnost výrobek prozkoumat naživo?
2) Pokud dodavatel nevyřídil reklamaci dle zákona, jsem v právu s dočasným zadržováním doplatku, dokud reklamaci dostatečně neposoudí (nehledě na výsledek posouzení)?
3) Pokud jsem v právu a Dodavatel bude muset reklamaci buď uznat, nebo neuznat na základě osobního prozkoumání výrobku, můžu chtít kompenzaci za nedodržení reklamační lhůty? Byla by ve výši, jako praví Dodavatelovy obchodní podmínky, tedy 0,05% denně z CELKOVÉ částky za materiál, nebo jen z ceny tohoto konkrétního okna? Nebo ještě jinak?
4) Případně je zde něco, co bych měl vědět/vyvarovat se?
Děkuji!
Ráda bych vás poprosila o radu nebo posouzení stran právního náhledu. V listopadu 2024 jsme podepsali rezervační smlouvu na koupi rodinného domu do 31.1.2025. Všechny doklady měly být dávno v lednu podepsány a od února se mělo začít rekonstruovat, abychom se s postiženým synem v červnu mohli nastěhovat. Jenomže z kraje ledna vyšlo přes odhad a banku najevo, že RK udělala chybu a nezjistila si, že majitelka bydlí v části domu jako černé stavbě. Nejprve se zdálo, že má stavební povolení, pak mlžili, že čeká na doklady ze stavebního úřadu, ano vše chápeme, na stavebním úřadě je hrozná situace, ale do dnes (04.02.2025) nemáme žádný doklad. Nakonec jde o dodatečné povolení. Pak budou 2 limity, tedy za měsíc právní moc. A pak ještě kolaudace a teprve potom budeme moci začít. Stěhování se blíží, kdybychom tohle věděli, zřejmě bychom nemovitost nekoupili. Ano, teď jsme ještě nepodepsali prodloužení rezervace, RK tvrdí, že teď už o tom víme, že to skrytá vada není, že by to bylo jen kdybychom podepsali kupní smlouvu, ale ne rezervaci. My o nemovitost stojíme, ale přijde nám jednání realitní kancelář RK nespravedlivé, chtěli bychom alespoň vrátit rezervaci 2 nájmů za újmu, vždyť tohle co prožíváme už měsíc není normální. Ale podle nich se nic vlastně neděje, pokud nechceme, máme nechat být, koupí ji někdo jiný. Ze všeho jsme zoufalí, nabíráme obrovský skluz a ještě nevíme, kdy bude kolaudace, pokud bude, hotová, za 2 měsíce. Máte nějakou radu?
Jak mohu prodat nemovitost (garáž) v Praze v osobním vlastnictví, když ze zdravotních důvodů nemohu přijet z Německa do Prahy. Kupce již mám. Děkuji. Františka