Pracovní právo - nezařazené dotazy
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 31
Ke dni 1.2.2025 byl ukončen pracovní poměr na dobu určitou 1 rok a k dnešnímu dni t. j. 9.3.2025 mi nebyly zaslány dokumenty (zápočtový list ad.), ohledně ukončení pracovního od zaměstnavatele. Chtěl bych se zeptat, zda zákon ukládá zaměstnavateli, zaslat tyto dokumenty bývalému zaměstnanci a když ano, jaká je lhůta. Děkuji.

- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 141
Pracuji v jedné pojišťovně 2 roky (2023-2025), začínala jsem jako finanční poradce na OSVČ - jako zprostředkovatel a po roce a půl jsem dostala nabídku od Oblastního ředitele na pozici Asistentka ředitele nebo-li Oblastní administrativa (DPČ). Od samého začátku na pracovišti začaly v kolektivu neoprávněné pomluvy na mojí osobu, že jsem místo dostala přes sexuální poměr, urážky na cti, dokonce vyhrožování, že mě kolegyně zbije a vše zcela bezdůvodně, pouze vše založené na pomluvách ze závisti, před kterou mě sám ředitel varoval. Domnívám se a jsem přesvědčena, že za pomluvami stojí sám Oblastní ředitel, jelikož jsem u něj nenašla zastání a neustále mě v práci bezdůvodně ponižuje, kritizuje mou dobře odvedenou práci, domnívám se, že se mnou chtěl mít zřejmě boční úmysly, ale jelikož nedosáhl svého plánu, tak se mi mstí. Rozhodla jsem se podat Stížnost na Oblastního ředitele pro Šikanu a ponižování, k jeho nadřízenému Zemskému řediteli, vše od začátku popsala, že jsem ve všem zcela bezdůvodně, že jsem v hrozném stresu a proto si vzala neschopenku. Také jsem požádala o přesunutí pod jiného nadřízeného. Zvažovala jsem ohlášení na Policii, které mi bylo nabídnuto, když se má dcera sama od sebe zmínila ve škole, kterou studuje, obor Bezpečnost a právo. Jsem samoživitelka, starám se sama o 3 děti a práci potřebuji. Absolvovala jsem několik těžkých zkoušek pro pozici finančního poradce a u všech uspěla na 100%, ale bohužel samotné poradenství by nás neuživilo. Nicméně Zemský ředitel si nás vyslechl oba dva a zhodnotil, že je to tvrzení proti tvrzení a určil rozhodnutí, které si rozdělil do tří částí:
1. Situace na pracovišti, kde mi nabídl, pokud to chci řešit dál, tak se mám obrátit na oddělení Complience, kde budou potřeba svědci a důkazy (ty já nemám, vše mi bylo vytýkáno ústně, pouze nějakou emailovou komunikaci, která nic moc nedokazuje).
2. Oblastní administrativa, tam mi řekl, že Oblastní ředitel si může zvolit jakou asistentku chce a pokud mezi námi není možná spolupráce, tak že mi dají výpověď bez udání důvodu s 15ti denní lhůtou, zatím jsem stále v pracovní neschopnosti. Co se týká jiného nadřízeného, mám si sehnat sama.
3. Finanční poradenství - mohla bych nadále zůstat pod Oblastním ředitelem, ale už jen jako OSVČ.
Můj dotaz zní - jak nejlépe postupovat dál, abych nepřišla o odstupné z pozice Asistentky (DPČ), pokud mi nějaké náleží, popř. jak dosáhnout delší výpovědní lhůty, během které bych si hledala nové zaměstnání, může mi zaměstnavatel dát výpověď bez udání důvodu? A zda mám nějakou šanci uspět u oddělení Complience, jsem ve všem úplně nevinně, hrozí mi výpovědí a Oblastnímu řediteli to vše projde? A ještě jeden dotaz, zda mohu uzavřít důležitou smlouvu jako finanční poradce OSVČ (v době vycházek PN), i přes to, že neschopenku mám vystavenou na pozici Asistentky (DPČ). Moc děkuji za cenné rady a postupy. Markéta.
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 50
Co se stane pokud mám směnu od 8.00 do 16.30 a v 15.30 budu nemocný. Firma mi zaplatí 7 hodin normální plat a 1 hodinu náhradu mzdy za nemoc? Co pokud se to bude opakovat 1 měsíc potom ten samý systém po dobu 14 dní a potom tu 1 chybějící hodinu bude platit OSSZ? Nebo je to jinak? Hledal jsem na internetu, ale nenašel vůbec nic. Ještě zaměstnavatel dovoluje všem zaměstnancům dělat přesčasy kliknutím v aplikaci, ale já se musím ptát manažera a vůbec mi je nechce povolovat - může se jednat o nepřímou diskriminaci na pracovišti? Opravdu jsem to jen já. Děkuji.
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 57
Mám několik dotazů ohledně šikany na pracovišti. Učím na malé základní škole (dohromady 8 zaměstnanců pedagogických i nepedagogických na celé škole). Spolu s kolegyní, která je také učitelka, čelíme již několik měsíců mobbingu ze strany paní uklízečky a dvou vychovatelů na naši osobu. Projevy jsou například pomlouvání naší osoby před rodiči, překračování kompetencí (kritika naší práce, vměšování se do učitelských kompetencí, ignorace našich požadavků ohledně tiššího prostředí v družině během naší výuky, zavírání vchodových dveří těsně před nosem, i když daná osoba ví, že jdu hned za ním, atd.). Vše jsme několikrát řešily s paní ředitelkou, která se k celé záležitosti nevyjádřila. Nutno podotknout, že tyto osoby, včetně paní ředitelky, jsou ve škole již 20 let a jsou velmi blízcí přátelé. S kolegyní děláme pro školu různé akce, aktivity, např. recitační soutěž, pěvecká soutěž, vystoupení na Den matek, koncert filharmonie, divadelní představení, organizace školního výletu pro celou školu i třídu, atd. Tyto akce jsou pořádány v dopoledních i odpoledních hodinách pracovního týdne. Škola pořádá ale i akce, které jsou o víkendech, a do kterých jsme se musely povinně zapojovat. Když jsme po letech toto již odmítly dělat, dostaly jsme se na tzv. černou listinu, a s tím se poté začalo pojit výše popisované chování zmíněných zaměstnanců proti naší osobě. Dále s kolegyní upřednostňujeme moderní výukové metody a respektující přístup k dětem, což na této škole není žádoucí. Zde panuje přístup zastaralý, např. kontrola snězeného jídla v jídelně, zesměšňování dětí, nerespektování osobnosti dítěte, atd. Naše názory nejsou respektovány a bohužel nemůžeme s výše uvedenými osobami, ani s paní ředitelkou, najít společnou řeč. Chtěla bych se za sebe a za kolegyni zeptat na povinnost účastnit se víkendových akcí školy, jak se proti tomuto bránit. Dále bychom rády věděly, jak předcházet nerespektujícímu chování ze strany výše zmíněných osob. Již v září jsme s kolegyní oznámily, že na konci školního roku odcházíme a učit na této škole již nebudeme. To jsme oznámily i rodičům, což vyvolalo u mnohých vlnu nevole, a spousta z nich to poté chtěla s vedením školy řešit. Paní ředitelka se na schůzi vyjádřila k našim osobám tak, že jsme výborné učitelky, avšak jen pro svou třídu. Pro ostatní neuděláme nic navíc. Jsme nespolupracující a netýmové hráčky. Toto byl závěr paní ředitelky na roky odpracovaných víkendů, akcí pro celou školu. Nyní je situace ve škole velmi napjatá, máme obě s kolegyní pocit, že se hledají chyby na naší práci tam, kde nejsou, pohlíží se na nás s despektem, cítíme ironické chování vůči nám, a samozřejmě, že v takovém prostředí se nám velmi těžce pracuje. Nutno zmínit, že o celé záležitosti ví i pan starosta jakožto zřizovatel. Můžete nám poradit, jak se proti tomuto chování bránit, když paní ředitelka se k celé záležitosti neumí postavit čelem a zřizovatel nevidí již další řešení. Moc děkuji za sebe i kolegyni v zodpovězení dotazu. S pozdravem, Martina Zapletalová a Blanka Valianová.

- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 197
Dnes (12.03.2025) jsem mimo pracovní dobu jel elektrokoloběžkou po areálu zaměstnavatele na večeři do kantýny (momentálně pracuji v noci) . Při odchodu jsem byl zastaven ochrankou, že se po areálu jezdit nesmí. O tomto pravidlu jsem nevěděl a nikde není žádné upozornění či značka. Nejspíše se to bude nějakým způsobem řešit, může mi zaměstnavatel dát pokutu nebo to se mnou nějak řešit a při nejhorším jak se bránit?
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 123
V Prodejně papírnictví pracovaly 2 prodavačky a každá měla podepsanou dohodu o hmotné odpovědnosti. Na pracoviště nastoupila nová - třetí prodavačka a rovněž podepsala tutéž dohodu. Jedna z prodavaček poslala zaměstnavateli písemné odstoupení od uvedené dohody s odkazem na § 253 zákona č. 262/2006 s tím, že tak činí z důvodu, že byla na pracoviště zařazena nová zaměstnankyně. Zaměstnavatel uvedl, že pouhé zařazení jiného zaměstnance na stejné pracoviště nevede automaticky k ukončení odpovědnosti za svěřené hodnoty, ale za podmínky, že svěřené hodnoty jsou nově určeny k vyúčtování více zaměstnancům, což prý nebylo prokázáno ani doloženo (přitom sám zaměstnavatel si od všech, tedy i nově příchozí nechal dohodu o hmotné odpovědnosti podepsat a má ji jistě ve spisu na personálním oddělení). Dále zaměstnavatel uvedl, že JE NUTNÉ, ABY BYLO ODSTOUPENÍ AKCEPTOVÁNO ZAMĚSTNAVATELEM, což se v tomto případě nestalo a odpovědnost nadále trvá. Dále zaměstnavatel uvádí, že zákon neumožňuje jednostranné ukončení této odpovědnosti bez řádného právního podkladu. Rovněž uvádí, že kdyby došlo k odstoupení, mohl by to být důvod k ukončení pracovního poměru. § 253 uvedeného zákona ale mj. výslovně uvádí (a uvedený § byl i v poučení v dohodě o hmotné odpovědnosti), že zaměstnanec může od dohody o odpovědnosti za svěřené hodnoty také odstoupit, jestliže je na pracoviště zařazen jiný zaměstnanec..... V odst. 2 uvedeného § je dále uvedeno, že závazek z dohody o odpovědnosti za svěřené hodnoty zaniká mj. dnem, kdy bylo odstoupení od této dohody doručeno zaměstnavateli, není-li v odstoupení od této dohody uveden den pozdější. Otázka zní: Skončila dohoda o hmotné odpovědnosti (z důvodu zařazení jiného zaměstnance na pracoviště) dnem, kdy byla z uvedeného zákonného důvodu doručena zaměstnavateli? Je v tomto případě nutná akceptace zaměstnavatelem? Protože pokud ano, tak by to postrádalo smysl - zaměstnavatel nebude nikdy souhlasit, je to pro něj vždy výhodné. Může dát zaměstnavatel z důvodu odstoupení od dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnanci výpověď?
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 123
Zaměstnavatel dal všem zaměstnancům pracujícím na homeoffice dodatečně podepsat čestné prohlášení, kde požaduje následující: "jsou komerčně pojištěné (tj. nemovitost a domácnost), u pojistitele: XXXXXXXXXXX, číslo pojistné smlouvy: XXXXXXXXXXXXX, a zavazuji se po celou dobu výkonu práce na dálku toto pojištění udržovat platné a účinné." Chci se zeptat, jestli má na tuto informaci zaměstnavatel nárok, jestli skutečně musí být nemovitost pojištěná a pokud tomu tak není, jestli na základě tohoto může zaměstnavatel homeoffice zaměstnanci zakázat.
- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 181
2025 se mám vracet do práce po 6 leté navazující rodičovské, a chci se zeptat. Současný zaměstnavatel pro mě nemá práci, protože na mou pozici přijal někoho jiného, jak se to dá řešit?

- Základní údaje
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 486
Má zaměstnavatel právo v době pracovní neschopnosti zaměstnance volat jeho lékaři o jakékoliv informace? Jsem v pracovní neschopnosti, se zaměstnavatelem komunikuji, přesto mě lékařka upozornila, že jí můj zaměstnavatel volal a chtěl vědět informace, kdy mám kontrolu, jak dlouho budu nemocná apod., ačkoliv jsem na toto vše zaměstnavateli v mailu odpověděla. Děkuji.
- Základní údaje
- Uložil(a): Ing. Tomáš Heczko (daňová poradna)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zobrazení: 216
Pri nástupe do zamestnania v ČR som dostala náborový príspevok. Nakoľko som nedodržala dobu, ktorú som mala u zamestnávateľa odpracovať som povinná časť náborového príspevku vrátiť. Tento príspevok vraciam v mesačných splátkach. Teraz som zamestnaná u iného zamestnávateľa v ČR a idem si robiť daňové priznanie. Akým spôsobom si môžem uplatniť vrátenie náborového príspevku v daňovom priznaní? Bude výška vstupovať len na zníženie základu dane alebo aj odvodov. Viete mi poradiť do ktorých riadkov v DP to vypísať?