Zákon č. 220/1991 Sb. je v tomto ohledu velmi stručný, když ve svém § 2/2 písm. e) pouze stanoví, že Česká lékařská komora je oprávněna:
„řešit stížnosti na výkon povolání svých členů v rozporu s odstavcem 1 písm. a) “
Odpověď na Váš dotaz je proto nutné hledat ve vnitřních předpisech České lékařské komory, a to konkrétně v jejím Disciplinárním řádu. K této problematice se Česká lékařská komora vyjadřuje na svých webových stránkách (a to s odkazem na konkrétní ustanovení svého Disciplinárního řádu) zde:
https://www.lkcr.cz/problematika-stiznostni-agendy-358.html#Doba,%20do%20kdy%20mus%C3%AD%20%C4%8CLk%20rozhodnoutkdyž uvádí, že:
„Doba do kdy musí ČLK ve věci rozhodnout
Ve smyslu ustanovení § 2 odst. 13 a 14 SP – 4 – Disciplinárního řádu ČLK jsou orgány OS ČLK povinny postupovat tak, aby disciplinární rozhodnutí bylo zpravidla vydáno do šesti měsíců ode dne přijetí stížnosti komorou. Pokud uplynula od přijetí stížnosti doba delší než devět měsíců, aniž by bylo disciplinární rozhodnutí vydáno, je OS ČLK, jehož orgány řízení vedou, povinno tuto skutečnost písemně s odůvodněním sdělit čestné radě ČLK, která může, shledá-li to důvodným, udělit níže uvedenou pokutu. Pokud orgány OS ČLK bez váženého důvodu nedodrží lhůty stanovené Disciplinárním řádem ČLK, je čestná rada ČLK oprávněna stanovit OS ČLK pokutu ve výši 3.000,- Kč zvýšenou o 1% za každý den přesahující stanovenou lhůtu. “
Více informací ke stížnostní agendě České lékařské komory získáte například zde:
https://www.lkcr.cz/problematika-stiznostni-agendy-358.htmlPakliže byste na svou stížnost neobdržela odpověď ani ve výše uvedené lhůtě, budete moci kontaktovat přímo čestnou radu České lékařské komory (která představuje vnitřní kontrolní orgán České lékařské komory). V této věci je případně možné kontaktovat rovněž Ministerstvo zdravotnictví ČR:
https://www.mzcr.cz/Co se týče Vašeho dalšího postupu, doporučuji Vám podat především stížnost dle § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Tuto stížnost je zapotřebí adresovat tomu poskytovateli zdravotních služeb, na kterého si stěžujete (z dotazu nevyplývá, zda je tímto poskytovatelem přímo dotyčný lékař či jeho zaměstnavatel – například nemocnice). Tato stížnost musí být vyřízena do jednoho měsíce. Nebudete-li s vyřízením stížnosti spokojena, budete se moci odvolat k místně příslušnému krajskému úřadu, který v této věci zahájí šetření. Lze předpokládat, že v rámci takto zahájeného správního řízení si krajský úřad opatří odborné vyjádření, které se stane součástí správního spisu (na základě tohoto odborného vyjádření bude krajským úřadem následně rozhodnuto). Tímto způsobem budete moci získat odborné vyjádření jiného lékaře k úrovni a kvalitě péče, která Vám byla dotyčným lékařem poskytnuta.
Vyjde-li najevo, že při poskytování zdravotní péče nebylo ve Vašem případě postupováno odborně správně (tzv. lege artis), přičemž tato odborná nesprávnost byla v příčinné souvislosti s újmou na zdraví, kterou jste utrpěla (například vytrpěné bolesti), budete se po poskytovateli zdravotních služeb moci domáhat odčinění újmy (a to i v podobě peněžní náhrady). Nebude-li poskytovatel zdravotních služeb ochoten se s Vámi dohodnout, budete se moci obrátit s žalobou na soud. V tomto ohledu se nemusíte obávat, že by se lékaři navzájem „kryli“ – současná realita znaleckých posudků a soudních řízení v medicínských věcech je odlišná. Pro přípravu žaloby a pro zastupování v rámci soudního řízení Vám lze doporučit využít služeb advokáta:
www.advokatikomora.cz (a to advokáta, který se zabývá problematikou občanského, popř. medicínského/zdravotnického práva).
_____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 220/1991 Sb. , o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře
zákon č. 372/2011 Sb. , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
Komentáře vytvořeny pomocí CComment