Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)
    Dobrý den.
    Bydlela jsem v bytě ve vztahu s nájemní smlouvou, majitel bytu je právnickou osobou. Pronajímá více bytů, má celé paneláky s bytovými jednotkami a to spadá pod jeho firmu Brandwijk bytový fond s. r. o. a správu mu zajišťuje SBD Bílina.
    Mohu vyžadovat pokutu za pozdě doručené vyúčtování za 2014, které přišlo v lednu 2016? Nedoplatek je uhrazen na termín, který si stanovili sami SBD BÍLINA. Ta vyúčtování vystavuje, a vyúčtování za rok 2015 které přišlo v lednu 2017 a také je již vypořádáno.
    Jde mi o to jestli za tyto vyúčtování mohu žádat po majiteli pokutu za prodlení s doručením. Již po něm žádám pokutu za vyúčtování 2017, které mi přišlo v 11/2017 a je splatné do 31.12.2017.
    Dále může mít v nájemní smlouvě zahrnuto k platbě správu která obsahuje:
    příprava předávacích protokolů, dodatků a evidenčních listů,
    vyúčtování, vystavení prohlášení/potvrzení na úřady.
    Další položka je ostatní obsahuje:
    havarijní služba nonstop,
    paušál výtahy,
    klíče od vstupních dveří, a také
    elektřina a plyn v bytě - ale elektřina a plyn jsem měla od ČEZu?
    Tohle nechápu. Je vyúčtování stejné když jsem nájemník než kdybych byla ve svém bytě? Kde mi poradí s vyúčtováním.
    Děkuji
    Odpověď:
    Dobrý den,
    co se týče vyúčtování nákladů za služby spojené s užíváním bytu, tak pronajímatel má povinnost zajistit po dobu nájmu nájemci služby, které si spolu v nájemní smlouvě ujednali. Poskytovatel provádí rozúčtování a následné vyúčtování nákladů v zúčtovacím období, které je nejvýše dvanáctiměsíční a jeho počátek určí poskytovatel služeb.
    Poskytovatel služeb vyúčtuje příjemci služeb (nájemci) skutečnou výši nákladů a záloh za jednotlivé služby vždy za zúčtovací období a vyúčtování doručí příjemci služeb nejpozději do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období.
    Jestliže poskytovatel služeb nebo příjemce služeb nesplní svoji povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména nesplní-li příjemce služeb povinnost oznámit změnu počtu osob, nebo nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu, ledaže by splnění povinností e stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
    Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo společenství. Ujednaná výše pokuty nesmí přesáhnout 50 Kč za každý započatý den prodlení. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení.

    Způsob rozúčtování cen a úhrady služeb včetně úpravy pokuty za prodlení s nepeněžitým plněním najdete v zákoně č. 67/2013 Sb. , který upravuje některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytu a nebytových prostorů v domě s byty.

    Na základě shora uvedeného nebylo-li Vám vyúčtování služeb doručeno do 4 měsíců od konce zúčtovacího období, dostal se poskytovatel služeb do prodlení a Vy máte nárok požadovat po něm pokutu, která nebyla-li ujednána, činí 50 Kč za každý započatý den prodlení. Doporučuji vyzvat písemně poskytovatele služeb k úhradě pokuty za prodlení. Ve výzvě uveďte délku prodlení a vypočtěte výši pokuty a zároveň uveďte účet a lhůtu, ve které má být pokuta uhrazena. Výzvu zašlete doporučeně na adresu poskytovatele služeb.

    Pronajímatel se může s nájemcem dohodnout, které služby bude pro nájemce zajišťovat. Pronajímatel má povinnost zajistit po dobu nájmu nezbytné služby spojené s nájmem bytu. Jedná se zejména o tyto služby dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu. S přihlédnutím k okolnostem mohou nezbytnými službami být i jiné než uvedené druhy služeb.

    Zákon nově výslovně zakazuje, aby pronajímatel požadoval po nájemci jiná plnění než nájemné, a zálohy na služby nebo úhrady na služby spojené s nájmem. Často pronajímatele do těchto služeb zahrnují např. platby do fondu oprav nebo náklady na administrativní správu domu. Tedy náklady související se správou po Vás nemůže pronajímatel požadovat a přeplatek za tyto služby po něm můžete chtít vrátit.
    Co se týče ostatních nákladů, tak určité náklady související se společnými prostorami jako je osvětlení a úklid společných částí domu, provoz výtahu atd. má pronajímatel právo po nájemci jako nezbytné náklady požadovat. Poplatky za elektřinu mohou souviset s osvětlením společných prostor, za plyn např. vytápění společných prostor, je-li to nutné.
    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování