Dobrý den,
zakoupil jsem ojetý vůz a až v běžném městském provozu jsem zjistil, že se mírně viklá sedadlo řidiče (jako kdyby židle měla jednu nohu kratší).
Během testovací jízdy se viklání neprojevilo, resp. jsem ho nezaznamenal.
Lze toto uplatňovat jako skrytu vadu?
Děkuji.
Odpověď:
Dobrý den,
rozhodující bude, s kým jste uzavřel kupní smlouvu, jestli s autobazarem, fyzickou osobou podnikatelem či jste koupil automobil od fyzické osoby nepodnikatele.
V případě autobazaru a FO podnikatele můžete automobil reklamovat ve lhůtě 24 měsíců, ale pozor u použité věci jsou určité výjimky. Lhůta 24 měsíců se však u použité věci nevztahuje na vady této věci odpovídající míře používání nebo opotřebení, které věc měla při převzetí kupujícím. Na ostatní vady zboží se však tato zákonná povinnost z vadného plnění vztahuje. Dále při koupi použitého zboží mohou strany ujednat, že tato lhůta bude kratší než zákonná, nesmí však být kratší než 12 měsíců, jinak se k tomuto ujednání stran nepřihlíží.
Kupující musí oznámit vadu věci prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co ji zjistil nebo ji mohl při dostatečné péči zjistit.
Tedy doporučuji obrátit se na prodejce a sepsat s ním reklamační protokol, ve kterém uvedete, jakým způsobem požadujete, aby byla uplatněná vada odstraněna (oprava, sleva z kupní ceny, popř. u podstatného porušení kupní smlouvy lze odstoupit od smlouvy). Rozhodně nedoporučuji snažit se nejprve o nápravu sám. Zjistí-li prodávající, že již bylo do věci z Vaší strany zasahováno, nemusí Vám reklamaci uznat.
V případě, že prodávajícím byl původní majitel fyzická osoba nepodnikatel, lze uplatnit odpovědnost za vadu pouze ve lhůtě 6 měsíců od uzavření kupní smlouvy. V případě, že je vada odstranitelná, můžete se domáhat buď opravy, doplnění toho, co chybí, a nebo přiměřené slevy z ceny. Nelze-li vadu odstranit a nelze-li pro ni předmět řádně užívat, můžete buď odstoupit od smlouvy anebo se domáhat přiměřené slevy z ceny.
V obou případech je nutné vytknout vadu prodávajícímu bezprostředně poté, co se objevila.